From Behind

Endre Aalrust

 

Endre Aalrust (f.1973) er en norsk kunstner bosatt i Berlin som jobber med figurativt maleri og essayistisk kortfilm. Aalrust var med på åpningsutstillingen til K-U-K i 2021 og vi er glad for å ha han tilbake!

I From Behind presenterer Aalrust en rekke arbeider med motiver som manifisterer kontraten mellom det å forsvinne og være synlig på samme tid. Menneskene og dyrene som kunstneren skildrer, er stort sett avbildet alene i intime situasjoner og befinner seg i mise-en-scènes som bokstavelig talt er selutslettende.

Ansiktene er ofte tildekt; noen av gjørmemasker og agurkskiver, andre av røykringer eller skygger. Andre ingjen er tildekt av T-skjorte prydet med fjesene til sæte dyr. Enkelte av Aalrusts skikkelser har trukket seg helt ut av syne. De har gjemt seg bak et tre eller i et innesnødd hus der den ene forbindelsen til verden utenfor er en enslig parabolantenne.

 

02.02.24 – 

En kameleon kommer inn på en bar … Hvis det er innledningen på en vits, hva er da punchline?.

Det er vanskelig å si, siden en kameleon holder seg unna rampelyset og heller liker å gå i ett med omgivelsene, som den vi ser i Endre Aalrusts maleri Whining (2020). Her går en nedstemt kameleon delvis i ett med et glass rødvin. Gjemmer den seg? Reptilets hode og hale er grønne, men kroppen er rød som vinen. Det er vanskelig å si hva som er fremst og hva som er bakerst, hva som vises og hva som skjules. Er alkoholen en kamuflasje for kameleonens (manglende) personlighet? Et sosialt og malerisk smøremiddel av den typen man ønsker seg på bar for å bli sømløst sosial, eller i malerisk forstand, harmonisk i fargene? Det er ikke rart at kameleonen vår er litt sur: Den er utilpass med å være på utstilling.

Tidligere i historien oppførte ideelle hoffmenn seg som kameleoner. For å beholde herskerens gunst tilpasset de seg ethvert innfall og enhver politisk endring ved hoffet. I Endre Aalrusts verk er det imidlertid kunstneren som gjør seg usynlig og tilpasser seg omstendighetene rundt det å stille ut malerier.ersonene i bildene til Aalurst, som ofte er menn, viser paradokser i vår tids livsstil mellom det vi viser og det vi føler. De er resignert, med ryggen vendt mot beskueren, utenfor rekkevidde eller psykologisk utkoblet. Arbeidene hans er preget av både komikk og melankoli, med underliggende følelser som sjenanse, verdighet og skam. Etter den første betraktningen av bildene hans, kan man ane at ikke alt er så knirkefritt som man først kan få inntrykk av.

 

Et helt rom er viet motivet Rückenfigur fra romantikken, det vil si en skikkelse med ryggen til betrakteren, slik at vi bare kan se bakhodet. I den tyske romantiske tradisjonen fra 1700-tallet kunne slike enslige skikkelser som var malt bakfra, ofte foran vinduer eller dører, antyde et indre liv som bare ble gjort synlig gjennom sin utilgjengelighet. Det indre livet var fanget i en skikkelse der iakttakeren ikke kunne se det uttrykksfulle ansiktet.alrust er utdannet fra Kunstakademiet i Bergen, Central St Martins i London, Strykejernet Kunstskole og Universitetet i Oslo. Han har vist arbeider i en rekke gallerier, institusjoner og filmfestivaler – både nasjonalt og internasjonalt.

Aalrusts Rückenfiguren er gjerne unge menn som stirrer på vegger eller generiske landskaper. Noen av dem ser litt skeive ut, og ses i intime situasjoner der de kler av seg, sover eller poserer med en øredobb. Andre er utstyrt med kjennetegnene til dagens metroseksuelle hunk: man-bun, eventuelt skjorte med spøkefulle mønstre, yogamatte, kanskje en stor parkas. Slike ting er ment for å fremheve individualitet, og likevel er de tilsynelatende produkter av et system bestående av masseproduserte klisjeer og konvensjonell stil: en slags dyrkelse av pseudopersonlighet.


De to sauene Aalrust maler i Rearing (2023), fungerer som lodne lerret dekorert med spraymalte tall. Tallene er ment for å holde oversikt over flokken, akkurat slik kunstnerens tankefulle unge menn konsekvent ser ut til å motsette seg romantikkens kreative indre liv og omfavner et oppkomme av ferdigpakket emosjonell tomhet, et trygt og polstret vakuum. Deres dyrkelse av personlighet tilsvarer det som frembringes i et solstudio, slik det kommer frem i maleriet av en naken, solariumsbrun manns bleke derrière (Behind, 2023). Når mannen kles naken, blir den solbrune huden fasade, og den bleke baken til et skuffende og aldrende goldt landskap.

 

 

Men det er i denne viskøse goldheten at malingens materielle karakter trer frem som en taus karakter i kunstnerens arbeid. I Old Faithful (2023) ses en glassflate (frontruten i en bil? Eller kunstnerens briller?) mellom iakttakeren og en sprutende geysir. Glasset selv er dekket av små dråper og rennende væske som samtidig er både vannsprut og malingsdråper. Kanskje distanseres vi fra den såkalte jouissance i den umiddelbare opplevelsen siden vi er skjermet av en glassflate, men samtidig bringes vi nærmere den malte overflaten. Aalrust fråtser i sine arbeider i det banale, griper tak i en morsom replikk eller en dårlig vits og gjør dem om til et ellers usannsynlig tema for et maleri. Den selvutslettende kunstneren utnytter sentimentalitet og teit humor som redskap til å utvikle maleriske løsninger for det antiheroiske eller unnvikende motiv, lik kameleonens fargerike tilpasningsdyktighet.


I slik forstand er Aalrusts malerier illusorisk optimistiske heller enn kyniske. De er som humoristiske aforismer frembrakt av en tilbakeholden kunstner som tviholder på den nytteløse oppgaven det er å fylle det ynkelige med verdighet. Det er i denne forstand Aalrust ikke bare maler skikkelser bakfra, men mer generelt maler bakfra, From Behind, ved å plassere seg selv i en strategisk ugunstig posisjon.


Kunstnerens arbeider åpner en bakdør for et medium som fortsatt forsøker å være relevant og forsøker å lykkes ved hoffet selv om det har alle odds imot seg. I denne utstillingen er kunstneren avgjort ikke til stede, eller han er i det minste bare til stede på en tvetydig måte, som en kameleon hvis fremste egenskap er en spektakulær evne til å gå i ett med omgivelsene.

 

 

Endre Aalrust, f.1973

Utdannelse
1998-2002 Kunstakademiet I Bergen
1997-1998 Strykejernet Kunstskole
1992-1997 Cand. mag, Universitetet I Oslo (History of ideas, Sociology, Art history)

Separatutstillinger
2024 -K.U.K, Trondheim
2024 -Astray, Oppland Kunstsenter
2024 -Haugesund Kunstforening
2023 -LNM, Oslo
2023 -Only Fans, Østfold Kunstsenter, Fredrikstad
2022 -Saved NY, New York
2021- Homo Bulla, Harpefoss Hotell, Sør-Fron, Norway
2021 -Saved NY, New York
2020 -Slippery Slope, Edvard Munch’s Haus, Warnemünde, Germany
2020 -Saved NY, New York
2020 -Dear Deer, Kunstbanken, Hamar, Norway
2018 -Hund om det, Bruksrommet, Stavanger,
2018 -Freedom Of Impression, Bærum Kunsthall, Norway
2015 -Death in the Afternoon, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær, Norway
2015 -Urc de Triomphe, Kunstbanken, Hamar, Norway
2013 -Das Unbehagen in der kultur, Grünerlokka Kunsthall, Oslo, Norway
2011 -The Rise and Fall of Rise and Shine, Galleri Erik Steen, Oslo, Norway
2010 -Free Lunch, Daniel Reich Gallery, New York
2009 -Sofa So Good, Sandy Brown, Berlin
2007 -As if there’s always free Cheese in the Mousetrap, After The Butcher, Berlin
2005 -Kunstbanken, Hedmark Kunstsenter, Hamar, Norway
2005 -Projekt 0047, w Ole Martin Lund Bø, Berlin
2004 -Galleri Signal, w/Trygve Luktvasslimo, Malmø, Sweden
2002 -Hvem mintes Tonny Askevold, By The Way, Bergen, Norway

 

Gruppeutstillinger (utvalg)
2024- Vestlandsutstillingen (Kuratert av Bjørn Hatterud)
2023- Off The Wall, KÖSK, Oslo
2023- Høstutstillingen
2023- Those of US, Sandy Brown Gallery, Berlin
2023 -KHÅK, Ålesund
2023 -No love in my hometown, Hos Arne, Oslo
2023 -The New Cosy, QB Gallery, Oslo
2022- From the shore to the mud pool, Verksmi∂jan, Hjalteyri, Iceland
2022- Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo
2022 -Nitja senter for Samtidskunst, Lillestrøm
2021 -It’s just a phase, Kjøpmannsgata Ung Kunst, Trondheim
2021 -Høstutstillingen, Kuntnernes Hus, Oslo, Norway
2021 -Lichter Filmfest, Frankfurt am Main, Germany
2020 -Østlandsutstillingen, various locations, Norway
2019 -Høstutstillingen, Kuntnernes Hus, Oslo, Norway
2019 -Lichter Art Award, Lichter Filmfest, Frankfurt, Germany
2019 -Siamesisk, Oppland Kunstsenter, Lillhammer, Norway
2019- Vestlandsutstillingen, various locations, Norway
2019 -Game of Life, Kristiansand Kunsthall, Norway
2018- Ghostism, DZALDOV, Berlin

 

2018 -Planning Future, Kunstverein Haus 8, Kiel, Germany
2018 -Avskygninger, Kristansand Kunsthall, Norway
2018 -Øslandsutsillingen, Vestfossen Kunslaboratorium, Norway
2018 -Kunstfestival, Kunstbanken, Hamar, Norway
2015 -Minifestival, UKS, Oslo
2015 -Pasinger Fabrik, München, Germany
2014 -The tenant, VI VII, Oslo
2013 -The circle and the square, Grünerløkka Kunsthall, Oslo
2013 -Prisma Pavillion, Bethanien, Berlin
2012 -Topp Shoppe, Silberkuppe, Berlin
2012 -Odor, Water, Limo, Vefsn, Norway
2012 -Attachments, Galerie Sandy Brown, Berlin
2012 -Editions, Galerie Desaga, Köln, Germany
2011 -Hidden Parts, After The Butcher, Berlin
2011 -Urra Hurray, Galería del Infinito Arte, Buenos Aires
2011 -Andreas Lærums’s Private Collection of Art, Bunker Almely, Asker, Norway
2010 -HOles, Daniel Reich Gallery, New York
2010 -Boy, Oh Boy!, Fredric Snitzer Gallery, Miami
2009 -Die ums Feuer sind, M1 – Arthur Boskamp-Stiftung,, Itzehoe, Germany
2009 -Hüttendong, Galerie After the Butcher, Berlin
2009 -Silberkuppe, Berlin
2008 -8 1/2 x 11 / A4, James Fuentes Gallery, New York
2008 -Grand opening, Nationalmuseum Berlin
2008 -Member of the Wedding, Daniel reich Gallery, New York
2008 -If You Destroy The Image, Youʼll Destroy The Thing Itself, Bergen Kunsthall, Norway
2008 -Norwegian Sculputure Biennial, Museum Vigeland, Oslo, Norway
2008 -Work, 385 Broadway, New York
2008 -Rykk tilbake til start!, projekt 0047, Oslo, Norway
2008 -My Dear Deer, QBOX gallery, Athens
2007 -Carrying Cash, Savings and Donations, Rum46, Århus, Denmark
2007 -Secret Flix, Galerie Neue Alte Brücke, Frankfurt am Main, Germany
2006 -Try again, fail again, fail better, Momentum, Moss, Norway
2006 -Obscure Yourself, Pierogi 2000, Leipzig, Germany
2006 -Projekt 0047, Berlin
2006 -Beton, Wurst und andere Teamgeister, After the Butcher, Berlin
2006 -Gallery NoD, Praha
2006 -Friksjonsfritt, Kristiansand Kunstforening, Norway
2004 -Oppmålt, Henie Onstad Museum of Art, Oslo, Norway
2004 -Now and ten years ago, KW, Berlin
2004 -Local connection, Bethanien, Berlin
2003 -Vestlandske Kunstmisjon, Bergen, Norway
2003 -NuArt, Tou cene, Stavanger. Norway
2002 -Baltic Biennale, I.N.U.I.T Kunsthalle, Hamburg, Germany
2002 -Klassekamp, Bergen Kunstforening, Norway
2002-Trondheim-Bergen, Kunstnernes Hus, Oslo
2002 -Vårutstillingen, Fotogalleriet, Oslo
2002 -Site Suspicious, Tou Scene, Stavanger, Norway
2002 -Directions, Lethaby Gallery, London
2001 -Unge Linjer, Hedmark Kunstnersenter, Hamar, Norway
2001 -Back to the future IV, Tou, Stavanger, Norway
2001 -Vanishing Act, Atelier 35, Bucharest
2000 -Höganäs Konsthall, Sweden
2000 -Point Break, Bergen Kunstforening, Bergen, Norway
1999 -Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo, Norwayin/Paris, mediafestival, Paris and Berlin

Tidligere utstillinger

Handlekurv0
Du har ikke bestilt noe ennå!
Fortsett å handle