Alt skal males til støv
Eigil Nordstrøm
Åpner 17.oktober 2025 kl 18:30
De skjøre grenene til fjellbjørka sprer seg utover en gammel presenning. Sprø lag av
maling henger så vidt fast i den glatte plasten. En uheldig flik har falt ned og ligger nå på
gulvet, i fare for å bli kostet opp.
Hva er egentlig verdifullt for oss? Hva er verdt å bevare?
Eigil Nordstrøm, født i Trondheim i 1991, studerte billedkunst i London ved Art Academy og City & Guilds of London Art School. Han var deltagende ved det anerkjente Turps Studio Programme i to år, og han foreleste i maleri og kunstnerisk praksis på Bachelorprogrammet i billedkunst ved The Art Academy 2014 – 2022.
Nordstrøm har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Unit G Gallery og The Stone Space i London, og ved Galleri Ismene i Trondheim. Nordstrøm organiserte i 2023 utstillingen «Weathering the Storm» på APT Gallery i London og Kjøpmannsgata Ung Kunst, i samarbeid med kunstnere som Håkon Bleken, Sverre Bjertnæs og Gunvor Nervold Antonsen. Nordstrøm bor og arbeider i Oslo.
17.10.25 – 04.0.1.26
En presenning er nyttig for å beskytte materialer og redskaper mot vind og vær.
På atelieret kan den være et praktisk underlag når man arbeider med maleri på gulvet, da
malingen kan få tørke i fred uten å renne nedover veggene. Når bildene så blir skrellet av
presenningen, etterlater de seg fragmenter av penselstrøk, som ofte blir en del av andre
verk som blir liggende og tørke på samme sted.
All vår aktivitet etterlater seg spor. Alt det vi kvitter oss med eller lar gå til spille fordi vi
anser det som verdiløst, har en tendens til å snike seg tilbake på ulike måter. I form av
usynlig mikroplast, klimagasser, eller andre uforutsette konsekvenser. Øyer av plast siver
rundt med havstrømmene, og ørkener fylles av billige klær.
Et annet underlag som går igjen i denne utstillingen er malerfilten, som til vanlig sørger for
at det dyrebare gulvet ikke blir utsatt for malingssøl og støv når vi pusser opp. Malerfilten
er en løs sammensetning av resirkulerte tekstilrester, der de opprinnelige bestanddelene
er synlige. Dette minner oss om at dette materialet ikke bare “er”, men at det kommer fra
et sted, og vi vil måtte håndtere det når vi er ferdig med det.
Maling som materiale innbefatter både sjeldne mineraler gravd ut av bakken og solgt i
nydelige små tuber under betegnelsen artist quality, og rester av billig veggmaling gitt bort
på Finn.no.
Maling som kunstform opphøyer denne størknede suppen av mineraler og akrylpolymerer til noe dyrebart, unikt og omsettelig. Det er disse meningsutvekslingene mellom materiale og prosess, produkt og avfall, som står på spill Eigil Nordstrøms nye separatutstilling i Bingohallen på K-U-K.
Tidligere utstillinger